Działalność gospodarcza w domu – jak ją rozliczać?

Prowadzenie działalności gospodarczej we własnym domu lub mieszkaniu cieszy się obecnie dużą popularnością. W ten sposób można uniknąć ogromnych kosztów związanych z wynajmem lokalu, które w wielu przypadkach stanowią barierę nie do przejścia, zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców. Samo utrzymanie biura również kosztuje, jeśli weźmiemy pod uwagę jego sprzątanie, czasami przeprowadzenie remontu oraz wyposażenie. Co warto wiedzieć na temat prowadzenia działalności we własnych czterech kątach?

Najważniejsze informacje na temat prowadzenia firmy w domu

Jednoosobowa działalność gospodarcza pozwala przedsiębiorcy na pracę w domowym biurze. To rozwiązanie jest bardzo korzystne nie tylko ze względu na oszczędności, ale również wygodę. Kluczowe jest jednak oddzielenie prywatnych wydatków od firmowych, w czym pomoże nam księgowy w mieście Szczecin. Wydatki firmowe stanowią tzw. koszt uzyskania przychodu. Aby jednak możliwe było ich oszacowanie, koniecznie jest wykazanie jaka część mieszkania lub domu jest przeznaczona na cele związane z prowadzeniem działalności. Z tego względu, przedsiębiorca musi przygotować oświadczenie, w którym zawrze tego typu informacje.

  • Osoba prowadząca działalność powinna zawsze upewnić się czy w danym budynku można prowadzić firmę. Na ogół nie musi informować wspólnoty o swoim zamiarze, chyba że w planach jest założenie gabinetu lekarskiego lub salonu fryzjerskiego.
  • Dopełnieniem początkowych formalności jest zgłoszenie jako siedziby firmy własnego mieszkania lub domu. Robimy to na formularzu CEIDG-1. W razie kontroli, musimy posiadać akt własności, umowę najmu lub umowę użyczenia. Osoby, które wynajmują lokal, muszą wcześniej uzyskać zgodę właściciela na prowadzenie działalności.
  • Przedsiębiorca ma prawo odliczyć koszty związane z zużyciem mediów oraz Internetu. W tej sytuacji może pomóc nam księgowy z miasta Szczecin. Koszty eksploatacyjne uwzględnia się jako koszty firmowe w tej części, w jakiej zostały użyte w celach związanych z prowadzeniem działalności.

Rozliczanie działalności gospodarczej prowadzonej w domu – dodatkowe informacje

Chcąc dokonać obliczeń, należy oszacować jaką część całej powierzchni mieszkania stanowi przestrzeń wyodrębniona do prowadzenia działalności. Niektóre osoby decydują się na zamontowanie w mieszkaniu osobnych liczników. Dzięki temu, nie trzeba każdorazowo przeprowadzać liczenia. Należy pamiętać, że poniesione koszty muszą zostać udokumentowane fakturą VAT. Jakie wydatki mogą jeszcze zostać zaliczone na poczet firmowych?

  • Opłaty za czynsz oraz media.
  • Opłaty za Internet oraz telefon.
  • Wyposażenie domowego biura, czyli zakup krzeseł, regałów, biurka, lamp biurkowych itp.
  • Wszelkiego typu materiały i sprzęty biurowe, czyli papier do drukarki, drukarka, długopisy, skaner.
  • Remont biura, czyli ogół kosztów poniesionych na przystosowanie danej powierzchni do prowadzenia działalności.
  • Środki czystości wykorzystywane do utrzymania czystości w pomieszczeniu biurowym.
  • Sprzęty AGD i RTV, jeśli są używane w celu prowadzenia działalności.
  • Sprzęty służące do regulowania temperatury w pomieszczeniu, czyli wentylatory, klimatyzatory, grzejniki, rolety itp.
  • Opłaty na ubezpieczenie mieszkania, majątku firmy lub wybranych sprzętów.

Księgowy z miasta Szczecin może doradzić nam jakiego rodzaju wydatki jeszcze można ująć jako koszty uzyskania przychodu. Za każdym razem konieczne jest ich udokumentowanie, np. w postaci faktur, rachunków, umów czy dowodów zapłaty.