Nieprawidłowości w PIT – co z tym zrobić?

Błędnie wypełniony PIT to problem, który może spotkać każdą osobę. Trudności pojawiają się zwłaszcza wtedy, gdy mamy większą liczbę źródeł dochodu lub możemy skorzystać z kilku różnych ulg i odliczeń. W wielu przypadkach błędy wynikają jednak z pośpiechu i nie dokładnego sprawdzenia dokumentu przed wysłaniem, bowiem bardzo często mają one postać literówek lub źle wypełnionych danych osobowych. W takich sytuacjach księgowy zaleci nam złożenie korekty. Na czym dokładnie ona polega i w jaki sposób się ją składa?

Korekta PIT-u – najważniejsze informacje

Po wykryciu pomyłki w zeznaniu podatkowym wiele osób obawia się dotkliwych konsekwencji. Niemniej jednak, jeśli złożymy korektę w odpowiednim terminie, nie trzeba przejmować się negatywnymi skutkami. Składając deklarację korygującą, w praktyce wypełniamy taki sam dokument jak podczas składania pierwszego PIT-u, z tym że jedyną różnicą jest zaznaczenie pola korekty.

  • Jeśli chodzi o błędy, wyróżniamy te o charakterze formalnym oraz merytorycznym. Pierwsze z nich dotyczą np. złożenia deklaracji na druku, który jest już nieaktualny, inne na wpisaniu złego numeru PESEL lub braku wymaganych załączników. Znacznie poważniejsze są błędy kwotowe, gdyż w najgorszym przypadku ich skutkiem może być kara za przestępstwo skarbowe. W tym wypadku mówimy o błędach polegających na niewypełnieniu określonych rubryk, zaokrągleniu sum lub niewykazaniu niektórych dochodów. Dobry księgowy zaleci nam w takim przypadku możliwie najszybsze złożenie korekty i uregulowanie zaległości podatkowej.
  • Podatnicy mają aż 5 lat na złożenie korekty zeznania, licząc od końca roku, w którym przekazano błędną deklarację do urzędu skarbowego. Co istotne, liczba korekt może być dowolna dla jednego dokumentu, bowiem nie uwzględniono limitu w tej sprawie. Choć może się wydawać, że mamy sporo czasu, w praktyce złożenie deklaracji przed upływem 6 miesięcy od złożenia pierwotnego zeznania obniży o połowę odsetki za zwłokę. Dotyczy to sytuacji, gdy popełniliśmy błąd na niekorzyść urzędu skarbowego.

Jak złożyć korektę zeznania podatkowego?

Pierwszą istotną kwestią jest to, iż korekta musi zostać złożona na tym samym druku co pierwotny dokument. Jeśli zatem zorientujemy się, że popełniliśmy błąd np. po upływie dwóch lat, należy odszukać formularz, który obowiązywał w roku składania nieprawidłowo wypełnionego PIT-u.

  • Wypełniając dokument w części A. MIEJSCE I CEL SKŁADANIA ZEZNANIA wybieramy kwadrat oznaczony cyfrą 2, czyli korektę zeznania.
  • Formularz musi zostać uzupełniony w całości, tak jakbyśmy składali go zupełnie od nowa. Wypełnienie wyłącznie pól gdzie wkradł się błąd jest niewystarczające. Warto zaznaczyć, iż od 2016 roku nie trzeba już składać formularza ORD-ZU, w którym uzasadniało się przyczyny korekty.

Korektę można złożyć zarówno drogę elektroniczną, wysłać pocztą lub złożyć osobiście w urzędzie skarbowym, przy czym nie ma znaczenia w jaki sposób wysłaliśmy pierwszy PIT. Dlaczego warto jak najszybciej poprawić błędną deklarację? Przede wszystkim ze względu na fakt, iż jeśli urząd skarbowy jako pierwszy wykryje nieścisłości i wezwie nas do skorygowania dokumentu, nie ma już miejsca na dobrowolną korektę. Konieczne będzie także czekanie na przeprowadzenie czynności sprawdzających wykonywanych przez skarbówkę. Dobry księgowy powinien poinformować nas o tym, iż mamy prawo złożyć korektę również wtedy, gdy popełniliśmy błąd na naszą niekorzyść, np. zapominając o uwzględnieniu określonego odliczenia.